Miljöbeskrivning och svininfluensan

Detta blir mitt första och kanske mitt sista inlägg, helt utan bilder. Historiskt.

Men meningen är att man ska se en inre bild av platsen som jag beskriver i texten under, vilken är den första texten jag skrivet för kursen Textproduktion 1. Det är roligt att skriva, en gammal hobby som jag har återupptäckt i och med denna kurs!

Här hemma härjar svininfluensan (antagligen) och jag har flyttat ut till kontoret, sambon hade feber på 39.9 grader inatt, läskigt! Så här långt har det aldrig gått mellan pussar, super konstigt :-/

Nog om detta, här är texten!

 

Tillfälligt upptorkade löv blåser över torget i småstadens centrum. En solig höstdag har lockat ut folket i den svagt bensindoftande luften. Bilar med endast mänsklig last avlöser lastbilar med olika varutransporter. Det är ett torg med parkeringsrutor i dess mitt men många verkar ha parkerat där det finns plats. Trafiken syns, hörs och känns påtaglig.

De få byggnader som kantar torget är de som är nödvändiga för livets uppehälle i dagens småstad. Där finns den obligatoriska matbutiken, det nedgångna gatuköket, det uppfräschade kommunhuset och den överbelastade arbetsförmedlingen. I direkt kontrast till varandra finns vårdcentralen och systembolaget.

På de attraktivaste bänkarna sitter några berusade människor. De passerande till synes nyktra människorna undviker att titta eller att gå för nära den högljudda gruppen. Det är som om en ogenomträngbar bubbla omsluter de druckna. Ibland går de på ostadiga ben mot systembolaget för en påtår. När de är nära känner man lukten av sprit, nikotin och ensamhet.

Den största delen av människorna är på väg någonstans med sina ärenden. Det finns kvinnor som verkar mer målmedvetna än andra, deras klackar ekar ljudligt över hela torget när de går. Andra är äldre och har endast sin rullator till sällskap. I några av korgarna står det en matkasse med mat nog för en.

 


 

Någon som känner igen sig?

Om det blir väldigt glest mellan blogginläggen så är det troligen att jag åkt på influensan jag med, är inte vaccinerad nämligen.

:D Ha en trevlig helg!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Du får hälsa krya på dig till pojkvännen! (genom nyckelhålet förstås!) Kram på dig!

2009-11-13 @ 20:47:57
URL: http://findmytwin.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Hoppas du klarar dig från influensan!

Kram Rebecka

2009-11-14 @ 18:13:21
URL: http://roomdesign.blogg.se/
Postat av: Sabrina<3

Hej besök gärna min blogg och kommentera<3!

2009-11-15 @ 15:04:06
URL: http://zaabis.blogg.se/
Postat av: Maria

oj så fint skrivet, det bor kanske en liten författare inom dig! Du har många talanger kära vän!! Vacker skildring av vad jag antar är en höstdag på tibros torg! :D nästan så man var där, hihi! Puss

2009-11-15 @ 18:56:39
Postat av: Maria

hej hur går det där hemma, har influensan gett med sig? Hoppas Harald mår bättre och att du slipper skiten ;) Puss

2009-11-17 @ 13:13:21
Postat av: Maria

usch ja, förstår att det inte e nåt vidare att hållas inspärrad hemma! :/ men nu måste väl H vara bättre? Åh jag hoppas ni får en bra helg ändå...idol ikväll? Själv ska jag gå på premiären av New Moon ikväll med Angelica o Anna! :D Åh jag hoppas vi ses snart älskling! Puss!

2009-11-20 @ 17:46:29
Postat av: FURNISH.etc inredningsblogg

Åh vad träligt att du fått flytta ur sovrummet. Hoppas det inte är svinis bara! Krya på sambon din, och se till att du håller dig frisk nu. Kram Emmy

2009-11-20 @ 22:37:55
URL: http://furnish.blogg.se/
Postat av: Linas inredning

Usch, nu hoppas jag verkligen att du inte gått och blivit sjuk! Krya på er :)

2009-11-25 @ 12:40:42
URL: http://linasinredning.blogg.se/
Postat av: Elin [ n e v n a r i e n ]

sv: det blir svårare att passa in headern med bakgrunden då eftersom de kommer ligga olika mot varandra beroende på hur stor skärmen är .- så det är därför den ligger där den ligger nu :) Har också en stor skärm så jag vet att den ligger lånmgt till vänster ^^ haha :)

2009-11-25 @ 16:21:02
URL: http://nevnarien.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback