Måla Ränder på Väggen



Hej på er! Kul med så många snälla kommentarer till vår lilla gästrums renoveringen! Tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om hur vi gick till väga i fall någon skulle vilja prova på något liknande!

Vad du behöver: Vita väggar (en eller flera), fyra stycken färger + vit färg, laserpass eller vattenpass, penslar, rollers, lätthäftad maskeringstejp (gärna olika bredda), tid + en uns tålamod:-)

Till att börja med så funderade jag länge och väl hur jag ville att det skulle se ut, vilken känsla jag ville ha i rummet och givitvis vilka färger som skulle användas. Ett tips är att använda sig utav photoshop eller något liknande program för att "provmåla" ränderna, då kan man lätt flytta, ta bort och ändra bredd och färg tills man är nöjd med arrangemanget.

Sen så var det dax att maskera, vi använde oss av ett lånat laserpass som vi monterade på ett kamera stativ och riktade mot väggen. Först maskerade vi den diagonala botten linjen och sedan de andra ränderna utifrån "kartan" i photoshop.

När vi maskerade upp väggen så var vi två, vilket man nog även helst skulle ha varit när man satte igång med målandet, men ivrig som jag var så ville jag inte vänta på hjälp utan satte igång tidigt morgonen efter.

För att få skarpa kanter så målade jag vitt runt alla maskerade färgfält fär att inte den slutliga färgen skulle läcka in under maskeringstejpen, och lätt det torka 10 minuter. Detta gör man bara innan första målningen. eftersom jag var ensam så  tog jag en färg i taget, då maskeringstejpen helst inte ska vara kvar längre än nödvändigt.

Så här såg det ut innan första målningen med den röda färgen



Tycker att det ser sobert ut, men ack så tråkigt! I detta fall så kände jag att man gott kunde  "popa" upp rummet lite. Jag valde medvetet att måla en vägg som inte skulle störa arbetsplatsen i rummet, bakom skrivbordet är väggen fortfarande vit och fri från påträngande mönster och färger.



Did someone say pop?


Efter att ha målat första påstryckningen av den röda var det tid för att måla det andra lagret på färgen som jag började med. Jag höll mig sysselsatt med att måla, utan mer är några 10 minuters raster, till långt fram på eftermiddagen. Men det var så roligt och koncentrations krävande att jag knappt märkte hur fort tiden gick!

När alla ränder hade blivit målade två gånger så togs maskeringen bort. Tyvärr så hade vi använt oss av för hård tejp, inte menad för att fästas på väggar, så färgen följde med tejpen på några ställen. Detta löstes med en liten pensel, lättare tejp och stort tålamod någon tid senare:)

Här kan ni se det färdiga resultatet!

Hoppas att detta kan bli til någon nytta i liknande projekt, Ha en trevlig söndag!

Kommentarer
Postat av: Future hairdresser?

Det blev skitfint:)

2009-01-25 @ 15:01:13
URL: http://evalottaedling.blogg.se/
Postat av: Therese

Tack för din kommentar. Alla borde åka till Australien någon gång! Det är ett underbart land och så speciellt på många vis. Dessutom är ju djuren så söta! ;) Vilket jobb ni har gjort med gästrummet, det blev så himla fint!

2009-02-04 @ 14:20:53
URL: http://tessides.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback