Illustrationer med photoshop

Copyright Hanna Sikter


En del förfrågningar om hur jag gör mina popart liknande bilder har kommit in, tänkte dela med mig om hur man kan göra dessa själv i photoshop. Notera att detta är ett första steg där resultatet blir som en svart/vit teckning.

Jag utgår ifrån att ni som vill försöka er på detta inte är nybörjare i photoshop utan förstår sig på framför allt pen tool. Om man vill ha ett riktigt bra resultat så får man räkna med att det tar några timmar för varje bild, men det är inte fråga om att rita på fri hand utan att följa linjerna i fotografiet så alla kan lyckas bra med detta efter lite övning!

Om ni försöker er på detta skulle det vara kul att se era verk så hör av er! Om det finns mer intresse att lära sig färglägga osv så kanske det kommer något mer inlägg.


Copyright Hanna Sikter


Steg 1: Valet av foto är a och o. Välj ett motiv med rena linjer som syns tydligt. Du kan om du vill klippa bort allt onödigt runtomkring med pentool.

Lägg på ett nytt lager ovanpå och fyll detta med vit färg och gör det osynligt. Lägg på ett nytt tomt lager och ge det namnet "linjer" det är detta lager vi ska jobba i.

Steg 2: Nu skall vi ställa in brush tool, välj en hård rund pensel och gå in på inställningarna. Ställ in brush tip shape och shape dynamics så att det blir som bilderna nedan




Nu byter du ifrån brush tool till pen tool och börjar följa linjer, glöm inte bort att byta storlek när du går runt i bilden, vissa saker som mun eller näsa gör sig bättre när de inte är så stark markerade men när du målar saker som konturer så kan du gott dra upp storleken något. Varje gång du behöver ändra storleken går du till brush tool och gör detta och byter sedan tillbaka till pen tool.

Gör brukar göra många korta streck hellre än långa, så här går det till

Gör ett streck med pen tool, eller en path som det kallas i photoshop.



Höger klicka och välj stroke path



Se till att brush är vald i fönstret som poppar upp


Resultatet blir som så, glöm inte att höger klicka och delete path(se bilden över denna) innan du börjar med en ny linje





Steg 3: När du är klar med alla linjer aktiverar du det vita lagret mellan dina linjer och fotografiet. Färdigt.

Den översta bilden är faktiskt den första som jag prövade med att använda denna teknik på, och redan på första försöket fastnande jag för detta, väldigt roligt! Jag har även gjort dessa teckningar på samma sätt:



Ha en toppen vecka! och synpunkter på detta inlägg tas gärna emot, om något var krångligt osv:)


Kommentarer
Postat av: tendency - Inspiration, Inredning, Renovering

Aha, fränt! Ska testa det någon gång när jag har tid (inatt kanske), har ju en del att stå i. :-) Det var det jag tänkte, att man använde sig av ett fotografi. Tack för att du delar med dig av dina kunskaper, sådant uppskattas alltid.

2009-11-01 @ 20:11:11
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: j

2009-11-01 @ 22:59:01
Postat av: Jerry

Näe, jag är alldeles för ovan med pen tool, fattar inte vad jag håller på med. Försöker strecka runt ett hundhuvud, men lyckas inte.



Och när jag väl har dragit några streck kan jag inte vid högerklick välja "Stroke path" (det är ljusgrått och går inte att välja). Har försökt läsa på nätet hur man löser det, men näe... jag ger upp. :-)

2009-11-01 @ 23:00:57
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Jerry

Sorry för att jag spammar. ;-)



Jag fick ordning på det och satt och lekte lite, inte så seriöst alltså. Satt och ritade med dina inställningar på Brush Tool först (som synes) innan jag förstog att jag kanske skulle ändra inställningarna för att få olika tjocklek på strecken. Hehe.



Det var lite roligare när man kom underfund med hur det fungerar. Men vilket jobb man måste lägga ner och vilken tid det tar! Färgläggningen är väl nästa steg att lära sig, hur man fixar färgskiftningar som ser bra ut osv.



KONG007.jpg" rel="nofollow">http://www.impreza.nu/expo/albums/ovrigt/LinaKONG007.jpg

2009-11-02 @ 01:34:53
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: Jerry

Vet inte vad som hände med länken...



KONG007.jpg" rel="nofollow">http://www.impreza.nu/expo/albums/ovrigt/LinaKONG007.jpg

2009-11-02 @ 01:37:21
Postat av: Jerry

Förstår ingenting. Du får rensa upp bland mina inlägg sen. Det måste ju gå att klistra in en länk?!



photo.php?setalbumName=ovrigt&id=LinaKONG007" rel="nofollow">http://www.impreza.nu/expo/viewphoto.php?setalbumName=ovrigt&id=LinaKONG007

2009-11-02 @ 01:39:22
Postat av: Jerry

KONG007.jpg" rel="nofollow">http://www.impreza.nu/expo/albums/ovrigt/LinaKONG007.jpg

2009-11-02 @ 01:39:49
Postat av: Jerry

Misstänker att blogg.se inte kan hantera bildadresser med mellanslag (underlines).



http://www.impreza.nu/expo/albums/ovrigt/LinaKONG007.jpg

2009-11-02 @ 01:42:24
Postat av: Jerry

Jag hade rätt. Ändrade filnamnet (utan mellanslag) och laddade upp på nytt, då fungerade länken att posta här.



Stackars, nu tror du att du har fått 9 nya inlägg från 9 olika personer... SORRY! :-P

2009-11-02 @ 01:44:54
Postat av: tendency - Inspiration, Inredning, Renovering

Jovisst, man använder sig av bilden för att få till färgtoningen. Men det är svårt att veta vilken färg man ska använda, och var man ska bryta av till en ljusare/mörkare färg för att få det att se bra ut. Popartbilden på dig och din kille tycker jag att du har lyckats bra med i toningen i ansiktet.



Jag skulle vilja ha en mer naturlig toning, att den växlar mjukt från ljust till mörkt, om ddu förstår hur jag menar? Men en sådan funktion finns väl antagligen inte i PS, man får sitta och ändra färgen steg för steg själv.



Mvh Jerry

2009-11-02 @ 20:06:00
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: tendency - Inspiration, Inredning, Renovering

Jovisst, man använder sig av bilden för att få till färgtoningen. Men det är svårt att veta vilken färg man ska använda, och var man ska bryta av till en ljusare/mörkare färg för att få det att se bra ut. Popartbilden på dig och din kille tycker jag att du har lyckats bra med i toningen i ansiktet.



Jag skulle vilja ha en mer naturlig toning, att den växlar mjukt från ljust till mörkt, om ddu förstår hur jag menar? Men en sådan funktion finns väl antagligen inte i PS, man får sitta och ändra färgen steg för steg själv.



Mvh Jerry

2009-11-02 @ 20:09:11
URL: http://tendency.blogg.se/
Postat av: henke

Har försökt mig på samma sak, fast för att vara ärlig så var du typ 1000 gånger bättre än vad jag var :)

2009-11-14 @ 21:38:15
URL: http://maclabbet.se/henrikebjorklund/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback