Ny kategori, ny sysselsättning

Hej på er! Hoppas att eran vecka har startat på ett BRA sätt. För egen del började Telias tekniker borra i väggen bredvid vårat sovrum klockan 8, hamnade nästan utanför sängen när jag vaknande med ett ryck!

Vad är det då för utbildningsprogram jag har kommit in på? Jo,


På högskolan i Borås, på distans. Min sambo kom in på den utbildningen som han sökt i Skövde, så vi kommer inte att flytta för tillfället. Vi bor cirka 2 timmar från Borås så det skulle gå bra att åka in ifall det behövs.

Kommer nog att bli en hel del inlägg om utbildningen som är 2-årig, så därför tänkte jag börja med en ny kategori Webbredaktör där dessa inlägg kommer att hamna, kanske någon som läser eller bara är nyfiken på utbildningen hittar hit:)

Vad jag kommer att läsa i korta drag:

  • Design av webbplatser
  • Programmering av webbplaster
  • Textproduction för internet

Jag har pluggat kurser på distans förut, men lärarkåren på Borås har tagit undervisningsformen ett steg längre i min mening. Föreläsningarna ges som power point föreställningar, mp3 och inspelningar i videokonferens miljö. Min favorit än så länge är mp3 föreläsningarna, bara att föra över till mobilen och sticka ut och gå!

Examinationer sker inte endast genom hemtenta utan seminarier, muntlig utfrågning och grupparbete, vilket jag har saknat på de andra distanskurserna då man känt att man varit den enda som läst kursen nästan;-)

Vad gäller den grupp som har börjat programmet så upptäckte jag tidigt att det var cirka 3:1 kvinnor som studerade, i åldern 19-35 år i grova tag.

Håller kvinnorna på att ta över internet?

Här kan ni se twitter inlägg av de som läser utbildningen.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Åh, det låter som en rolig utbildning! Läser du heltid då eller kan man välja själv hur snabbt man vill göra utbildningen? Jag har kikat och funderat lite på distansutbildning också. Känner att jag vill kunna jobba samtidigt.



Ha en härlig kväll!

2009-09-07 @ 18:06:49
URL: http://landinskan.blogg.se/
Postat av: roos

frågestund på bloggen, välkommen in och ställ just din fråga.. Svaren kommer upp på fredag

2009-09-07 @ 19:18:28
URL: http://frokenroos.blogg.se/
Postat av: Sofia

Skönt att du kan jobba deltid i alla fall, annars är man ju ganska fattig när man pluggar..



Jo, den utbildningen jag har kollat mest på kan man lägga upp lite hur man vill, men det tar ju längre tid om man tar bara 50% eller 25%..



Sov gott!

2009-09-07 @ 21:41:05
URL: http://landinskan.blogg.se/
Postat av: Linas inredning

Det låter ju superroligt, grattis!

2009-09-08 @ 21:00:08
URL: http://linasinredning.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Vad spännande, låter hur kul som helst!Det skulle jag också kunna tänka mig att gå =)

Hoppas det går bra för dig.

Kram Rebecka

2009-09-09 @ 20:42:24
URL: http://roomdesign.blogg.se/
Postat av: Inspirera Mera

Åh vad roligt, grattis! Det verkar vara en riktigt rolig utbildning.



Svar:

Det går bra, så länge det har med inredning att göra. Exempelvis tavlor, kuddar, betongsaker osv.

Kram Sandra

2009-09-10 @ 13:17:24
URL: http://inspireramera.se
Postat av: Lesly

Åhh grattis! kul med en ny kategori också! hade så bra

2009-09-11 @ 21:14:09
URL: http://leslita.blogg.se/
Postat av: Mie

Kul med så många tjejer. Kan tänka mig att överrepresentationen av tjejer beror på att webbredaktör är ett program många "vågar" söka till. Utbildning som heter som har systemvetenskap, informatik och programmering i titeln är tjejerna närmast frånvarande på. Tjejerna hittar man främst på interkationdesign och webbdesign. Tyvärr.

2010-03-19 @ 14:36:52
Postat av: emma ce

Hej hej!

Jag funderar på att söka utbildningen nu i höst, som distans, så jag skulle jättegärna vilja veta lite mer om den. Hur tycker du den är, vad är bra respektive dåligt? Hur funkar det med distanstudierna? Jag kom in på ett par andra bloggar som också läste programmet men där fick jag intrycket av att det nästan bara var rent tekniskt, men läser man kursinformationen så finns det ju massa annat roligt med också. Vilken är din uppfattning? :)

2011-03-23 @ 15:17:49
URL: http://emmasetta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback